Hieronder volgt een uitgebreide vergelijking tussen het leerplan van het vierde jaar verzorging-voeding en het eerste leerjaar A. Het geheel staat volgens onderdeel in een schema met daaronder telkens een korte samenvatting/reflectie.
Deze tabel werd volledig gebaseerd op de officiële leerplannen van het VVKSO, die te vinden zijn op http://www.vvkso.be.
|
Vierde jaar verzorging-voeding
|
Eerste leerjaar A
|
||
Visie
|
-
Creatieve
oplossingen vinden voor nieuwe problemen
-
Werken
aan het zelfbeeld van de jongere
-
beleving
van de leerling als centraal punt
-
beeldtaal
beheersen
-
communiceren
via beelden
-
omgaan
met emoties
-
kritisch
leren denken
-
-
respect, solidariteit en zorg voor milieu en leven binnen de christelijke
visie
|
-
Creatieve
oplossingen vinden voor nieuwe problemen
-
Werken
aan het zelfbeeld van de jongere
-
Plezier
beleven als centraal punt
-
Beeldtaal
beheersen
-
-
communiceren via beelden
|
||
|
Het
leerplan vierde jaar verzorging-voeding is uitgebreider dan het leerplan
eerste leerjaar A. Dezelfde basiskenmerken zijn aanwezig maar bij het vierde
jaar ligt de nadruk meer op beleving, kritisch denken en respect in plaats
van plezier beleven in het eerste jaar.
|
|
||
Beginsituatie
|
-
homogenere
groep: de lln werken graag voor en/of met mensen
-
eerste
graad: waarnemen, beeldaspecten gebruiken, technieken en materialen beheersen
-
groeien
naar een authenticiteit binnen de aangereikte beeldtaal
|
-
heterogene
groep op allerlei vlakken
-
bekend
met de inhouden van beelden
-
nadruk
in basisschool op kennis verwerven, plezier beleven en technieken beheersen
|
||
|
Het
belangrijkste verschil in de beginsituatie is de homogene versus de
heterogene groep. Daarnaast heeft het vierde leerjaar uiteraard al een
heleboel meer voorkennis waarop je als leerkracht beroep kan doen.
|
|
||
doelstellingen
|
-
ontdekken
natuur-, cultuur- en kunstbeelden en onderscheiden het essentiële van het
bijkomstige.
-
tonen
creativiteit in het ontwikkelen van concepten en ideeën.
-
passen
beeldaspecten toe in eigen beeldende
opdrachten om de expressie te
versterken.
- kennen de mogelijkheden en beperkingen
van materialen en technieken.
- durven hun gevoelens uiten in het beeldend
werk.
|
-
ontdekken
natuur-, cultuur- en kunstbeelden en onderscheiden het essentiële van het
bijkomstige.
-
Mogelijkheden
en beperkingen van materialen en technieken exploreren
-
Vorm
en compositieleer toepassen
|
||
|
De
basisdoelstellingen als ontdekken, experimenteren en verwondering blijven
tussen de twee leerplannen gelijk.
Binnen het vierde jaar zijn er een aantal toespitsingen op hun vakgroep verzorging-voeding. Hierboven neem ik een aantal doelstellingen letterlijk over van het leerplandoel die passen binnen mijn opdracht rond mode. |
|
||
Pedagogisch
didactische aanpak:
Werkgehelen
Zelfstandigheid
Procesmap
Evaluatie
media
Differentiëren observeren
Oriënteren
Taalbeleid
|
-
-
-
eigen
leerproces in handen
-
authentieke
en individuele beeldende werken met individuele begeleiding
-
binnen
procesmap op zoek naar opdrachten voor hun doelgroep
-
belang
van procesevaluatie en zelfevaluatie
-
mediawijsheid
-
verschillende
technieken hanteren
-
gebruik
van ICT
-
authenticiteit
ontwikkelen
-
eigen,
aparte kijk van de PO-leerkracht op jongeren
-
informatie
bij (her)oriëntering van leerlingen
-
belang
van juiste vakjargon
|
-
Thema’s
die de motivatie verhogen
-
eigen
leerproces in handen
-
authentieke
en individuele beeldende werken met individuele begeleiding volgens de OVUR
structuur
-
neerslag
van elke activiteit
-
belang
van procesevaluatie
-
productevaluatie
via duidelijk vooropgestelde criteria
-
integratie
van ICT binnen de lessen PO
-
authenticiteit
ontwikkelen
-
eigen,
aparte kijk van de PO-leerkracht op jongeren
-
informatie
bij (her)oriëntering van leerlingen
-
belang
van juiste vakjargon
|
||
|
De
pedagogische didactische aanpak blijft grotendeels hetzelfde tussen de twee
leerplannen. Binnen het vierde jaar is er meer vrijheid en krijgt de
procesmap een duidelijkere en eenzijdigere functie binnen de lessen PO. Ook media(wijsheid) komt meer in de kijker
te staan eens de leerlingen ouder zijn.
|
|
||
Bibliografie
VVKSO.
(2013). Leerplannen. Opgeroepen op 10 06, 2013, van Vlaams Verbond van
het Katholiek Secundair Onderwijs: http://www.vvkso.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten