zondag 6 oktober 2013

Vergelijking leerplannen



Hieronder volgt een uitgebreide vergelijking tussen het leerplan van het vierde jaar verzorging-voeding en het eerste leerjaar A. Het geheel staat volgens onderdeel in een schema met daaronder telkens een korte samenvatting/reflectie.
Deze tabel werd volledig gebaseerd op de officiële leerplannen van het VVKSO, die te vinden zijn op http://www.vvkso.be.



Vierde jaar verzorging-voeding
Eerste leerjaar A

Visie
-       Creatieve oplossingen vinden voor nieuwe problemen
-       Werken aan het zelfbeeld van de jongere
-       beleving van de leerling als centraal punt
-       beeldtaal beheersen
-       communiceren via beelden
-       omgaan met emoties
-       kritisch leren denken
-       - respect, solidariteit en zorg voor milieu en leven binnen de christelijke visie
-       Creatieve oplossingen vinden voor nieuwe problemen
-       Werken aan het zelfbeeld van de jongere
-       Plezier beleven als centraal punt
-       Beeldtaal beheersen
-       - communiceren via beelden


Het leerplan vierde jaar verzorging-voeding is uitgebreider dan het leerplan eerste leerjaar A. Dezelfde basiskenmerken zijn aanwezig maar bij het vierde jaar ligt de nadruk meer op beleving, kritisch denken en respect in plaats van plezier beleven in het eerste jaar.

Beginsituatie
-       homogenere groep: de lln werken graag voor en/of met mensen
-       eerste graad: waarnemen, beeldaspecten gebruiken, technieken en materialen beheersen
-       groeien naar een authenticiteit binnen de aangereikte beeldtaal
-       heterogene groep op allerlei vlakken
-       bekend met de inhouden van beelden
-       nadruk in basisschool op kennis verwerven, plezier beleven en technieken beheersen


Het belangrijkste verschil in de beginsituatie is de homogene versus de heterogene groep. Daarnaast heeft het vierde leerjaar uiteraard al een heleboel meer voorkennis waarop je als leerkracht beroep kan doen.

doelstellingen
-       ontdekken natuur-, cultuur- en kunstbeelden en onderscheiden het essentiële van het bijkomstige.
-       tonen creativiteit in het ontwikkelen van concepten en ideeën.
-       passen beeldaspecten toe in eigen beeldende
opdrachten om de expressie te versterken.
       -     kennen de mogelijkheden en beperkingen
van materialen en technieken.
       -     durven hun gevoelens uiten in het beeldend
werk.
-       ontdekken natuur-, cultuur- en kunstbeelden en onderscheiden het essentiële van het bijkomstige.
-       Mogelijkheden en beperkingen van materialen en technieken exploreren
-       Vorm en compositieleer toepassen



De basisdoelstellingen als ontdekken, experimenteren en verwondering blijven tussen de twee leerplannen gelijk.
Binnen het vierde jaar zijn er een aantal toespitsingen op hun vakgroep verzorging-voeding.  Hierboven neem ik een aantal doelstellingen letterlijk over van het leerplandoel die passen binnen mijn opdracht rond mode.

Pedagogisch didactische aanpak:
Werkgehelen
Zelfstandigheid


Procesmap

Evaluatie

media


Differentiëren observeren
Oriënteren
Taalbeleid



-       -
-       eigen leerproces in handen
-       authentieke en individuele beeldende werken met individuele begeleiding
-       binnen procesmap op zoek naar opdrachten voor hun doelgroep
-       belang van procesevaluatie en zelfevaluatie

-       mediawijsheid
-       verschillende technieken hanteren
-       gebruik van ICT
-       authenticiteit ontwikkelen
-       eigen, aparte kijk van de PO-leerkracht op jongeren
-       informatie bij (her)oriëntering van leerlingen
-       belang van juiste vakjargon



-       Thema’s die de motivatie verhogen
-       eigen leerproces in handen
-       authentieke en individuele beeldende werken met individuele begeleiding volgens de OVUR structuur
-       neerslag van elke activiteit

-       belang van procesevaluatie
-       productevaluatie via duidelijk vooropgestelde criteria
-       integratie van ICT binnen de lessen PO


-       authenticiteit ontwikkelen
-       eigen, aparte kijk van de PO-leerkracht op jongeren
-       informatie bij (her)oriëntering van leerlingen
-       belang van juiste vakjargon


De pedagogische didactische aanpak blijft grotendeels hetzelfde tussen de twee leerplannen. Binnen het vierde jaar is er meer vrijheid en krijgt de procesmap een duidelijkere en eenzijdigere functie binnen de lessen PO.  Ook media(wijsheid) komt meer in de kijker te staan eens de leerlingen ouder zijn.


 (VVKSO, 2013)

Persoonlijke conclusie:
Het is interessant om te ontdekken dat leerplannen in hun gelijkheid toch zo verschillend kunnen zijn. De meeste leerplandoelen zijn gelijk of gelijkaardig. Het zijn meestal details die verschillen of het leerplandoel is concreter toegepast. Het is nieuw voor mij dat leerplannen zo specifiek opgebouwd zijn voor elke aparte richting in het middelbaar. Het zal dus zeker belangrijk zijn om voor de stage het leerplan te overlopen en er richtlijnen uit te halen.

Bibliografie

VVKSO. (2013). Leerplannen. Opgeroepen op 10 06, 2013, van Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs: http://www.vvkso.be


Geen opmerkingen:

Een reactie posten