zaterdag 5 oktober 2013

Reflectie les 30/09

Deze blogpost gaat over de aangehaalde leerstof tijdens de les van 30/09. Hierop geef ik mijn eigen bedenkingen en concrete praktische toepassingen.

Lesreflectie: 
De les ging vooral over werkblaadjes. Ik wist thuis niet echt hoe ik er precies aan moest beginnen. Ik heb zelf nooit werkblaadjes gekregen tijdens de les PO in het middelbaar. Ik stelde dus als voorbereiding vooral vragen op voor de leerlingen. In de les zelf bleek een werkblaadje dus veel meer te zijn dan enkele vragen. Ik denk dat werkblaadjes waarop geëxperimenteerd kan worden het interessants zijn. Zo gaan de leerlingen op onderzoek binnen de les. Voor de komende opdracht heb ik mij ook vooral daarop gefocust tijdens het maken van mijn eerste werkblaadje.

Procesmap:
- Bij de procesmap zou ik gaan voor een map met losse bladeren in. Ik denk dat dit het eenvoudigste is om verschillende formaten en papieren in te bewaren. Op die manier kan er ook een werkje in karton in de map, of een andere opdracht met reliëf.
- Binnen de procesmap zou ik beeldaspecten, kunstbeschouwing en kleur/vorm/materiaalstudies betrekken door middel van een werkblaadje. Ik denk ook dat eigen gevonden materiaal kan toegevoegd worden aan de map als extra informatie.
- Ik zou de procesmap integreren in de les door af en toe naar vorige opdrachten te verwijzen. De mappen van de leerlingen liggen in de klas of ze brengen de map elke les mee. Wanneer je dan een vervolgopdracht geeft, of een opdracht met een zelfde materiaal, kunnen de leerlingen vorige werkjes of werkblaadjes bekijken en informatie uit halen.
- De werkblaadjes zouden een manier zijn om de leerlingen te laten experimenteren. Ze zouden ook in de procesmap opgenomen worden zodat de leerlingen er later nog beroep op kunnen doen.
- De info die aangehaald wordt door de leerlingen zelf kan een leuke toevoeging zijn aan de leerstof. Extra's en leuke weetjes kunnen de stof wat opvrolijken.


Ik vind de werkblaadjes een leuke toevoeging aan de lessen die we maken. Het is op die manier gemakkelijker om praktische oefeningen voor de leerlingen op te stellen en de les beter voor te bereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten