donderdag 17 oktober 2013

één opdracht, meerdere lessen

De Les
Deze les behandelde het uitwerken van een opdracht over meerdere lessen. We leerden dat wanneer je een opdracht opdeelt in meerdere lessen, je niet elke les hetzelfde mag doen. Er moet dus nieuwe leerinhoud aan gekoppeld worden en niet gewoon meer tijd spenderen aan een bepaalde opdracht. Daarnaast werd ook benadrukt dat we meer op zoek moeten gaan in kunstboeken en sites als pinterest voor inspiratie voor onze lessen.

Voor mij was het verrassend dat er voor het voorbeeld van de janushoofden zoveel lessen aan gespendeerd werden. Wanneer het antwoord dan werd besproken was het erg logisch, maar ik denk dat tijdsinschatting voor mij nog moeilijk is. Daarnaast vond ik ook het feit dat we nieuwe leerinhoud moeten aanbrengen bij langere lessen vanzelfsprekend, maar ik weet dat het iets is waar ik niet aan zou denken bij het maken van een opdracht over meerdere lessen. Het was dus goed om daaraan herinnerd te worden.

Ik vond het persoonlijk een interessante les, aangezien ik veel heb bijgeleerd. Ik heb een heleboel materiaal gekregen om over na te denken tijdens de stage die er binnenkort aankomt. Ik was zelf ook van plan om een opdracht over twee lessen te verspreiden tijdens mijn stage maar  nu heb ik beseft dat ik moet zorgen voor genoeg leerinhoud en heel goed nadenken over tijdspendering.


Eigen opdracht opsplitsen
Mijn vorige les ging over mode, waarbij de leerlingen een ontwerp moeten maken bij een gedicht en deze twee elementen samen moeten integreren op een gekleurd papier. Het thema van die opdracht was winter en het affect konden ze zelf bepalen naargelang het gedicht.

eventuele mogelijkheden om de les uit te breiden zouden kunnen zijn:
- de achtergrond verder uitwerken door een landschap
- het 2D ontwerp omzetten in een 3D ontwerp
- Het model in een kartonnen doos verwerken waarbij langs elke zijde iets passend en interessants te zien kan zijn.

Het concrete idee om deze les verder te zetten is hun ontwerp omzetten in 3D. De leerlingen weten in de eerste les niet dat ze hun werkje zullen moeten omzetten naar 3D. De uitdaging ligt dan vooral in het zo goed mogelijk namaken van de texturen die ze in hun 2D werk gebruikt hebben. Dezelfde regels gelden als bij het 2D werk: er wordt enkel gebruik gemaakt van wittonen en de texturen en kleuren moeten bijdragen aan het affect. Ze maken hun ontwerp op een houten tekenpopje of een oude barbie en stellen deze dan ten toon bij hun gedicht.

De nieuwe lesinhoud zou dus zijn rond 3D werk en en hoe je 2D naar 3D omzet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten