zondag 25 november 2012

Lesvoorbereiding 2: The Master of Suspense

 













Lesbegin 15’
Sfeerschepping
Spanning
(Hitchcock, 1960)


ð  Probleemstelling: Hoe geven we een spannende sfeer weer enkel door middel van licht en schaduw? 1 concrete zin! Gericht op A!!!
Niet: hoe kunnen we dit nu in een beeld vastleggen? Of Hoe gaan we met die techniek werken?
Maar:
‘Hoe kunnen we een superheld heldhaftig weergeven?’ of Hoe geven we de verwoestende kracht van een tsunami/tornado weer?’
Inleiding

  • OLG: Léon Spilliaert - Vertigo
- wat zie je op deze afbeelding?
- welk gevoel krijg je bij dit beeld?
- Waarom?
- Wat zou deze figuur aan het doen zijn?
- waar zou deze scène zich kunnen afspelen?
- Waar leiden de trappen naar toe of waar komen ze vandaan?
- wat valt er op ivm kleur?
- van waar komt het licht op dit schilderij?
- Welk weer zou het kunnen zijn?
- is er een verschil tussen achtergrond en voorgrond?





Opdrachtformulering
  §  De leerlingen onderzoeken een viertaltal spannende ensceneringen dmv een personage (silhouet) in verschillende omgevingen te plaatsen die zelf gecreëerd worden met houtskool.
 
Lesmidden
Uitvoeringsfase 1: 
een personage


  • Basis: Alfred Hitchcock’s cameo verschijningen


De leerlingen gaan op zoek naar een personage voor hun spannende setting in een krant. Ze knippen een volledige figuur uit en tekenen dat over met een wit potlood op zwart papier in verschillende formaten en deze figuren worden uitgeknipt. Hierbij wordt gelet op een figuur die een juiste sfeer brengt (vb geen model) figuur kan in beweging zijn of kan stilstaan. Ook een interessante vorm is van belang. (hier lln begeleiden in het proces)
De leerlingen kunnen zelf attributen toevoegen aan de figuur om deze interessanter te maken vb: een bolhoed, een koffertje, … 


Uitvoeringsfase  2:
Een setting
 We creëren  een  drietal spannende settings voor ons personage. Integreer het personage (vb: lange schaduw)
In zwarte inkt of in houtschool: op zoek gaan naar verschillende technieken die het best de spanning naar voor brengen.
A5 formaat: zo kunnen we gemakkelijk opnieuw beginnen
Kb:
Léon spilliaert – vertigo (inkt) (Spilliaert)

Sophie Jodoin – war series (houtschool en inkt) (Jodoin)


Uitvoeringsfase 3:
Samenvoegen
We kleven de figuur in de setting en maken zo spannend mogelijke situaties. Integreer de figuur in de achtergrond


afwerken door houtskool de fixeren en inkt te laten drogen.

 
Leseinde
Evaluatie XX’ 
Opruimen XX’

          Bibliografie


        - Hitchcock, A. (Regisseur). (1960). Psycho [Film].
        - Jodoin, S. (sd). War series. Opgeroepen op november 25, 2012, van sophiejodoin: http://iconolo.gy/archive/sophie-jodoin-war-series/255
- Spilliaert, L. (sd). Vertigo. Opgeroepen op november 25, 2012, van theresebohman: http://theresebohman.wordpress.com/2009/04/07/konstnarer-ni-kanske-inte-har-hort-talas-om-del-1/


Zijn de doelstellingen van de les bereikt? Hiervoor keer je terug naar de probleemstelling.







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten