Collage met alledaagse voorwerpen uit tijdschriften
Lesbegin 15’
|
|
Sfeerschepping
Richten op A van de les
|
ð
Korte omschrijving
Allerlei
beelden tonen van mensen die een illusie van grootte maken met foto’s. vb:
(http://www.anopticalillusion.com/2012/08/eiffel-tower-forced-perspective/e-tower/)
ð
Probleemstelling: Hoe kunnen we zelf die
grappige en absurde sfeer weergeven zonder fototoestel?
|
Inleiding
Zorgen dat A
vertaald wordt in een uitvoeringsvorm.
A had je al, nu O en P toevoegen. |
Korte uitleg over perspectief: als een figuur ver staat, dan lijkt hij kleiner dan wanneer die dichtbij is. Wat gebeurt er dan als we 2 figuren uit de context halen en in een andere context plaatsen?
ð Kunst- en
beeldbeschouwing
Richard Hamilton: Just what is it… (1956) let op het spel van groot en klein
Te situeren binnen de pop art
(http://blogs.artinfo.com/lacmonfire/files/2012/07/just-what-is-it.jpg, geraadpleegd op 10/11/12)
Raoul
Hausmann: elasticum (1920) let op de perfect uitgesneden figuren
Te plaatsen binnen het dadaisme
(http://fefepana.files.wordpress.com/2010/04/raoul-hausmann-elasticum-1920.jpg?w=584, geraadpleegd op 10/11/12)
Max Ernst – figuren buiten normale context
te situeren binnen het surrealisme
een combinatie maken tussen deze 3 stromingen
Het onderwerp komt hier ook aan bod: het alledaagse,
consumptiemaatschappij
|
Opdrachtformulering
|
§ De leerlingen creëren een beeld aan de hand van een collage
waarbij 2 personen of 1 persoon en 1 voorwerp van verschillende grootte samen
geplaatst worden waarbij een grappig of absurd affect verkregen wordt.
|
Lesmidden
|
|
Uitvoeringsfase 1:
Titel uitvoeringsfase omschrijf wat er in deze fase gaat gebeuren. (bv. de leerlingen maken een ontwerpschets om de vorm, houding en plaatsing van hun alien te bepalen)
XX’ (vervang de XX door een tijd in
minuten.)
|
Op zoek gaan naar figuren en objecten
in de kranten en tijdschriften. Een interessante figuur waar mee gewerkt kan
worden. Daarnaast zoeken we naar een extreem grote/kleine figuren of
objecten. (minstens 2)
ð Kunst- en
beeldbeschouwing enkel gericht op P.
Demonstratie verduidelijkt de mogelijkheden van het materiaal, zowel technisch (T) (hoe doe je het?) als beeldend (BA) (Hoe bereik je A?). |
Uitvoeringsfase 2
|
§
BA: interessante compositie
In deel twee gaan we op zoek naar
een interessante compositie tussen een grote en een kleine figuur. Daarbij
letten we op een interessante compositie en correcte lichtinval. Op een wit
blad proberen we een heleboel composities uit en kiezen daarvan de beste.
|
Uitvoeringsfase 3
|
Als laatste gaan we nog op zoek naar
een leuke achtergrond of extra details die we kunnen toevoegen om de sfeer te
versterken.
De collage zelf, en het plaatsen van
de figuren en objecten doen we door insnijdingen te maken waar de figuren in
kunnen steken. Zeker begeleiding nodig van de assemblage
|
Leseinde
|
|
Evaluatie XX’
Opruimen XX’
|
we hebben eenzelfde resultaat verkregen als de foto's door gebruik van bestaande figuren in tijdschriften
|
Aanzet tot creativiteit: de leerlingen gaan zelf op zoek naar leuke figuren en kunnen zelf hun collage samenstellen. Ze kunnen zoeken naar leuke kleuren, patronen, grappige situaties, ect.
Wat leren ze bij? Ze leren nadenken over perspectief en gaan er op een creatieve manier mee om waarbij ze ook letten op compositie. Ze leren ook precies werken om zo'n mooi mogelijk resultaat te verkrijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten