zaterdag 10 november 2012

Eerste lesvoorbereiding: Heel ver/ heel dichtbij

Collage met alledaagse voorwerpen uit tijdschriften 



 
Lesbegin 15’
Sfeerschepping
Richten op  A van de les
ð  Korte omschrijving
Allerlei beelden tonen van mensen die een illusie van grootte maken met foto’s. vb:
Eiffel Tower Relative Size Illusion
(http://www.anopticalillusion.com/2012/08/eiffel-tower-forced-perspective/e-tower/)

ð  Probleemstelling: Hoe kunnen we zelf die grappige en absurde sfeer weergeven zonder fototoestel?

Inleiding
Zorgen dat A vertaald wordt in een uitvoeringsvorm.
A had je al, nu O en P toevoegen.

Korte uitleg over perspectief: als een figuur ver staat, dan lijkt hij kleiner dan wanneer die dichtbij is. Wat gebeurt er dan als we 2 figuren uit de context halen en in een andere context plaatsen?

ð  Kunst- en beeldbeschouwing  
  Richard Hamilton: Just what is it… (1956) let op het spel van groot en klein
       Te situeren binnen de pop art

(http://blogs.artinfo.com/lacmonfire/files/2012/07/just-what-is-it.jpg, geraadpleegd op 10/11/12)

        Raoul Hausmann: elasticum (1920) let op de perfect uitgesneden figuren
Te plaatsen binnen het dadaisme
(http://fefepana.files.wordpress.com/2010/04/raoul-hausmann-elasticum-1920.jpg?w=584, geraadpleegd op 10/11/12)
Max Ernst – figuren buiten normale context
te situeren binnen het surrealisme

een combinatie maken tussen deze 3 stromingen
Het onderwerp komt hier ook aan bod: het alledaagse, consumptiemaatschappij



Opdrachtformulering
§  De leerlingen creëren een beeld aan de hand van een collage waarbij 2 personen of 1 persoon en 1 voorwerp van verschillende grootte samen geplaatst worden waarbij een grappig of absurd affect verkregen wordt.
 
Lesmidden
Uitvoeringsfase 1: 
Titel uitvoeringsfase 
 omschrijf wat er in deze fase gaat gebeuren(bv. de leerlingen maken een ontwerpschets om de vorm, houding en plaatsing van hun alien te bepalen)
 XX’ (vervang de XX door een tijd in minuten.)

  • M: kranten en tijdschriften
  • T  : collage        
  • BA: kleur
Op zoek gaan naar figuren en objecten in de kranten en tijdschriften. Een interessante figuur waar mee gewerkt kan worden. Daarnaast zoeken we naar een extreem grote/kleine figuren of objecten. (minstens 2)
ð  Kunst- en beeldbeschouwing enkel gericht op P.
Demonstratie verduidelijkt de mogelijkheden van het materiaal, zowel technisch (T)
(hoe doe je het?) als beeldend (BA) (Hoe bereik je A?).
Uitvoeringsfase  2
  • M: kranten en tijdschriften, schaar, snijmes
  • T  : collage        
§   BA: interessante compositie

In deel twee gaan we op zoek naar een interessante compositie tussen een grote en een kleine figuur. Daarbij letten we op een interessante compositie en correcte lichtinval. Op een wit blad proberen we een heleboel composities uit en kiezen daarvan de beste.
Uitvoeringsfase 3
  • M: kranten tijdschriften, schaar, snijmes, lijm
  • T: collage
  • BA: compositie

Als laatste gaan we nog op zoek naar een leuke achtergrond of extra details die we kunnen toevoegen om de sfeer te versterken.
De collage zelf, en het plaatsen van de figuren en objecten doen we door insnijdingen te maken waar de figuren in kunnen steken. Zeker begeleiding nodig van de assemblage
 
Leseinde
Evaluatie XX’
Opruimen XX’
we hebben eenzelfde resultaat verkregen als de foto's door gebruik van bestaande figuren in tijdschriften

 






































































































Aanzet tot creativiteit: de leerlingen gaan zelf op zoek naar leuke figuren en kunnen zelf hun collage samenstellen. Ze kunnen zoeken naar leuke kleuren, patronen, grappige situaties, ect.

Wat leren ze bij? Ze leren nadenken over perspectief en gaan er op een creatieve manier mee om waarbij ze ook letten op compositie. Ze leren ook precies werken om zo'n mooi mogelijk resultaat te verkrijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten